تفاهمنامه جدید انجمن عکاسان و کانون کارگردانان
1402/06/16 16:44
به نام خدا
"اساسنامه انجمن صنفی کارگری عکاسان سینما – استان تهران"
ماده 1 - نام ، تعریف ، حوزة فعاليت ،مدت فعاليت و اقامتگاه قانوني انجمن:
1. نام :انجمن صنفی کارگری عکاسان سینما – استان تهران که در اين اساسنامه به اختصار «انجمن » ناميده مي شود .
2.تعريف : انجمن تشکلی است فرهنگی ، هنری ، فنی ، حرفه ای و صنفی که عکاسان سینما با پذیرش کامل شرایط مندرج در این اساسنامه ، آئین نامه ها و نظام نامه انجمن می توانند در آن عضویت داشته باشند.
3.حوزة فعاليت : حوزة فعاليت انجمن ،حوزة جغرافيايي استان تهران است.
تبصره: هيأت مديره انجمن مي تواند هر زمان که ايجاب کند ، اقامتگاه رسمي انجمن را در محدوده حوزه فعاليت خود تغيير داده و مراتب را همزمان به اعضا و به طور کتبي به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اطلاع دهد.
ماده 2 - هدف
در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامي ايران و آئين نامه انجمن های صنفي و کانون های مرتبط و به منظور حفظ حقوق ومنافع قانونی و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا که خود متضمن حفظ منافع جامعه سینمائی نیز باشد ، این انجمن تشکیل می شود.
ماده 3- وظایف انجمن :
1.تلاش برای امنيت شغلي و حرفه ای اعضا.
2.تلاش برای برخورداری اعضا از امکانات رفاهي مناسب مانند خدمات تامين اجتماعي ، خدمات درماني
و نظاير آن.
3. تلاش برای ایجاد تعاوني های مصرف، مسکن ، صندوق های حمايتي و نظاير آن.
4.کوشش در جهت استيفای حقوق و خواستهای قانوني اعضا از طريق ايجاد زمينه های مساعد به منظور نيل به اهداف انجمن.
5.جمع آوری اطلاعات ، بررسي و تحقيق درباره مشکلات، شناخت نيازها و اولويتهای انجمن .
10. پيوستن به انجمن های صنفي مرتبط جهت تشکيل کانون و يا همکاری با موسسات فرهنگي مرتبط.
وظایف اختصاصی انجمن:
تبصره 1: عکاس فیلم و سینما به شخصی اطلاق می گردد که در هنگام تولید فیلم ها و آثار نمایش بصری از زمان پیش تولید تا پایان فیلمبرداری و نمایش، وظیفه اش عکاسی از صحنه و پشت صحنه این آثار جهت تبلیغات ، رسانه ها ، مطبوعات و شبکه های اجتماعی می باشد.
تبصره 2:آثارنمایشی بصری ، اثری است که برای نمایش در سالنهای سینما و نمایش خانگی (پلتفرم ها) و تلویزیون ساخته شده باشد و یا مجوز نمایش عمومی از مراجع قانونی ذیربط را داشته باشد.
ماده 4 – شرایط عضویت
کلیه عکاسان سینما واجد شرایط زیر می توانند به عضویت این انجمن درآیند.
1.تابعيت ايران.
9.پرداخت هزينه ثبت نام وحق عضويت سالانه
تبصره 1- چنانچه بعضي از متقاضيان عضويت به دليل فقدان شرايط، تقاضای شان از سوی هيأت مديره پذيرفته نشود ، متقاضي مي تواند شکايت خود را با نگاه به ماده 21 بند 3 اين اساسنامه توسط بازرس در اولين جلسه مجمع عمومي انجمن مطرح کند. تصميمات مجمع در اين زمينه قطعي است.
تبصره 2 – عضويت در انجمن اختياری است و هيچ کس را نمي توان به اجبار به عضويت در انجمن وادار کرد.
تبصره 3-عضویت در انجمن مشروط به عکاسی حداقل 5 اثر نمایشی و بصری که الزاما 3 عنوان آن فیلم سینمایی دارای پروانه ساخت باشد و این 3 فیلم میبایست قبلا مجوز لازم و تایید هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما را اخذ نموده باشد. همچنین بررسی صلاحیت متقاضی بر اساس آئین نامه های داخلی و بررسی کیفیت آثار بعهده هیئت مدیره انجمن می باشد.
تبصره 4 – مدرک کارشناسی مرتبط ( هنرهای نمایشی و سینما) می تواند به عنوان یک اثر سینمایی محسوب شود.
ماده 5 – شرایط استمرار عضویت :
1.ثبت قرارداد در دفتر انجمن
تبصره 1-عضو موظف است به صورت شفاهی قرارداد خود را بلافاصله پس از عقد قرار داد با پروژه به اطلاع انجمن برساند و چنانچه عضوی نسبت به ارائه قرارداد خود به دبیرخانه انجمن و ثبت در دفتر انجمن حداکثر 2 ماه از شروع پروژه امتناع ورزد ، قرار داد وی در انجمن ثبت نشده و پروژه مرتبط با قرارداد فوق در پرونده کاری وی به عنوان فعالیت حرفه ای منظور نمی گردد و از کلیه امتیازات مرتبط با آن فیلم (ارائه به صندوق هنر ، شرکت در جشن و مسابقات انجمن و ...) توسط هیات مدیره محروم می گردد.
تبصره 2 – در صورتي که هر يك از اعضا شرايط عضويت انجمن را از دست دهد يا به جا نياورد؛ تعليق و يا لغو عضويت مي شود ، ليکن ملزم به انجام تعهدات قبلي خود است .
2.اعضای انجمن به سه گروه پیوسته و وابسته و دائم تقسیم میشود.
تبصره1- عضو پیوسته به فردی اطلاق می شود که دارای شرایط عمومی مندرج در ماده 4می باشد. عضو پیوسته حق رای در مجامع عمومی را داشته و حق انتخاب شدن در هیات مدیره و بازرس در صورتی که حایز شرایط مندرج در ماده 22 این اساسنامه باشند را خواهند داشت.
تبصره 2- عدم اشتغال در حرفه مربوطه بیش از 2 سال باعث تغییر نوع عضویت (پیوسته – وابسته) خواهد شد.
تبصره3-عضو وابسته به فردی اطلاق می شود که شرایط عضویت پیوسته را طبق اساسنامه از دست داده است و به عضویت وابسته تغییر یافته است. شرط ارتقای عضویت برای اعضا ی وابسته عکاسی حداقل یک اثر نمایشی بصری طی 1 سال می باشد.سوابق و همکاری های فرهنگی و صنفی عضو در هیات مدیره انجمن و خانه سینما، جوایز ، جشنواره ها با صلاحدید هیات مدیره ، می تواند امتیاز محسوب شود.تصمیم گیری در مورد تغییر وضعیت عضو در اولین جلسه و با بررسی هیات مدیره انجام خواهد شد.اعضای وابسته حق حضور در مجامع و حق رای دارند.
تبصره4- عضو دائم به فردی اطلاق می شود که حداقل 20 سال سابقه فعالیت حرفه ای یا 20 اثر نمایشی بصری کار کرده را داشته باشد. اعضای دائم حق حضور در مجامع و حق رای دارند و از تمامی امکانات و امتیازات انجمن برخوردار خواهند بود.
ماده 6 – علل تعليق عضویت :
1.عدم پرداخت به موقع حق عضويت .
2.عدم رعايت مفاد اين اساسنامه و تصميمات قانوني هر یک ازارکان انجمن و آیین نامه های کارگروه های مرتبط
3 – تغییر حرفه یا عدم اشتغال در حرفه مربوطه بیش از 3 سال
تبصره 1 : چنانچه از آخرین قرارداد عکاسی فیلم هر یک از اعضا بیش از سه سال گذشته باشد عضویت وی به حالت تعلیق درخواهد آمد .
تبصره1 – مرجع تشخيص بندهای 1 تا 4 با هيأت مديره است.
تبصره2: تعليق عضويت بايد همراه با توضيح علت تعليق به صورت کتبي توسط هيأت مديره به عضو اعلام شود.
تبصره3: " عضو تعليقي " تا رفع تعليق توسط مجمع عمومي ، در مجامع عمومي حق رای نخواهد داشت ،عضو تعليقي مي تواند دفاعیات خود را توسط بازرس در اولين جلسه مجمع عمومي مطرح کند، تصميم مجمع عمومي با رای گیری مکتوب قطعي و قابل اجراست .
تبصره 4: چنانچه عضوی حداکثر 45روز پس از آغاز سال مالي انجمن از پرداخت حق عضويت خودداری کند ، دبير موظف به اخطار کتبي با ایمیل یا تماس تلفنی یا پیامک یا طرق مقتضی به عضو است . عضو اگر حداکثر ظرف 10روز از تاريخ ابلاغ اخطار برای پرداخت آن اقدام نکند ،با تصويب هيأت مديره ،عضويت او در انجمن به تعليق در مي آيد.
4 – از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 4 این اساسنامه
5 - حکم صادره مرتبط و قطعي از مراجع قضايي کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار.
ماده7: نحوه لغو عضویت
1. چنانچه عضو تعليقي تا 2ماه از تاريخ توضيح رسمي هيأت مديره مبني بر تعليق عضويت ، اقدامي برای رفع تعليق نکند ،هيأت مديره موظف به طرح درخواست لغو عضويت دراولین مجمع عمومي است.
2.لغو عضويت به درخواست هيئت مديره بايد به تصويب مجمع عمومي برسد.
تبصره: لغو عضويت بايد توسط هيأت مديره به عضو لغو عضويت شده ، بازرس و نهادهايي که با انجمن و اعضای آن ارتباط تعهدآور دارند بصورت کتبي اعلام شود.
ماده 8- منابع مالي انجمن:
3.کمك های داوطلبانه اعضای انجمن
تبصره–کمك های مالي از ساير اشخاص حقيقي که عضو انجمن نيستند و همين طور اشخاص حقوقي با اطلاع وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعي .
4- عضو بايد باتوجه به ماده 8 همه ساله حق عضويت خود را به حساب بانکي انجمن واريز و رسيد بانکي را به خزانه دار تسليم کند .
تبصره 1- مبالغي که به عنوان هزينه ثبت نام و حق عضويت دريافت مي شود، پس دادني نيست .
تبصره 2 – دريافت هزینه ثبت نام وحق عضويت سالانه بايد به تایید خزانه دار و هيات مديره برسد.
تبصره 3- هيات مديره نمي تواند منابع مالي انجمن را خارج از حدود مقررات اين اساسنامه مصرف کند.
ماده 9- اركان انجمن عبارتند از:
1- مجمع عمومي 2- هيأت مديره 3- بازرس
ماده 10 – مجامع عمومي
2.برای تشکيل مجامع عمومي عادی و فوق العاده، هيأت مديره موظف است ،آگهي دعوت از اعضاء را با قيد روز، ساعت، مکان تشکيل و دستورجلسه مجمع عمومي درسایت خانه سینما یا سایت انجمن یا يکي از روزنامه های کثيرالا نتشار منتشر کند. از تاريخ دعوت اعضا تا تشکيل مجمع عمومي ، بايد حداقل 20 روز کاری فاصله باشد و حداکثر اين فاصله نبايد از 45 روز کاری بيشتر باشد.
تبصره: دعوت کنندگان مجامع عمومي عادی يا فوق العاده ، مکلفند آگهي فراخوان تشکيل مجمع عمومي را حداقل 02 روز کاری پيش از تشکيل مجمع به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي تسليم کنند .
3-دعوت مجامع عمومي با تصويب هيأت مديره است .در صورت استنکاف هيأت مديره، بازرس مي تواند مجمع عمومي را برگزار کند.
در صورت خودداری بازرس ، حداقل يك چهارم اعضا مي توانند مجمع عمومي را دعوت کنند.
4-رأی گيری در جلسات مجامع عمومي علني است. در مورد انتخاب هيأت مديره و بازرس و ساير مواردی که مجمع تصويب کند، به طور کتبي و مخفي رای گيری خواهد شد.
تبصره – هر يك از اعضای مجمع عمومي مي تواند وکالت يك عضو غايب را در مجمع عمومي بر عهده گيرد، وکالت بايد به تائيد بازرس يا ناظران انتخابات برسد.
5-پس از به حد نصاب رسيدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسميت جلسة مجمع عمومي توسط رييس يا يکي از اعضای هيأت مديره ،بلافاصله هيأت رييسه مجمع، مرکب از دست کم يك رييس، يك نايب رييس و يك منشي از بين اعضای حاضر با رأی اکثريت اعضاء انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت . چنانچه انتخابات هيأت مديره و بازرسان يا يکي از آنها در دستور کار مجمع عمومي باشد؛ دو نفر ديگر نيز به عنوان ناظر از بين اعضای حاضر در جلسه با رای اکثريت اعضا انتخاب مي شوند.
تبصره 1 – اعضاء هيأت رئيسه مجمع و ناظران بر انتخابات نبايد نامزد عضويت در هيأت مديره و بازرس باشند ، مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومي و يا زماني که تعداد حاضران در مجمع عمومي کمتر از 50 نفر باشد .
تبصره 2- برگزار کنندگان مجامع عمومي عادی يا فوق العاده موظفند فهرست اسامي و مشخصات اعضای انجمن را تهيه و پيش از آغاز مجمع عمومي، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند .
تبصره 3- هيأت رييسه و ناظران بر انتخابات ، مکلفند در پايان رای گيری و پس از شمارش و قرائت آرا به ترتيب اسامي حائزان اکثريت آرا ، اعضای اصلي و علي البدل هيأت مديره و نيز بازرس اصلي و علي البدل را اعلام و مراتب را صورتجلسه کنند.
تبصره4: صورتجلسه مجمع عمومي توسط منشي جلسه تنظيم شده و پس از خواندن برای اعضای مجمع به امضای هيئت رئيسه و ناظران آن مجمع مي رسد .يك نسخه از صورتجلسه بايد در دفتر انجمن نگهداری شود.
تبصره 5- هرگاه در مجمع عمومي ، شور و اخذ تصميم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نيابد ، هيأت رييسه مجمع با تصويب اکثريت اعضا مي تواند اعلام تنفس کرده ، تاريخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بيشتر نباشد؛ معين کند . ادامه جلسه به نحو مذکور ، نياز به دعوت و انتشار آگهي مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکيل جلسه همان نصاب قبلي است که در صورت عدم تشکيل ، در مرتبه بعدی مجمع عمومي طبق روال مندرج در اين اساسنامه برگزار مي شود.
تبصره: در صورتي که هيئت رئیسه و نظارت درستي اعتراض را بپذيرد ، هيات مديره يا بازرس موظف به برگزاری مجمع عمومي برای تجديد انتخابات هستند.
تبصره 1 – مجمع عمومي عادی در مواقع ضروری بنا به تشخيص و دعوت هيأت مديره يا بازرس يا يك سوم اعضا به طور فوق العاده تشکيل مي شود. اين مجمع نيز دارای همان وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادی است و ترتيب دعوت و تجديد دعوت و نصاب آن همانند برگزاری مجمع عمومي عادی است.
تبصره 2- تصميمات مجامع عمومي "عادی" و "عادی به طور فوق العاده" در کليه مراحل، با اکثريت نصف به علاوه يك آراء حاضران در مجمع معتبر است، مگر برای انتخاب هيأت مديره و بازرس که با اکثريت نسبي آرای حاضران اعتبار دارد.
ماده 11 - وظایف و اختيارات مجمع عمومي عادي :
1.انتخاب اعضای اصلي و علي البدل هيأت مديره و بازرس و همچنين عزل دسته جمعي اعضای اصلي و علي البدل هيأت مديره و بازرس و انتخاب اعضای جديد از بين نامزدهای واجد شرايط.
2. شنيدن گزارش عملکرد هيأت مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم مقتضي درباره آن.
3.تصميم گيری نسبت به برنامه پيشنهادی سال جاری و آتي انجمن.
4.شنيدن ، رسيدگي و تصميم گيری برای تصويب گزارش مالي خزانه دار و بودجه آتي انجمن.
تبصره: بدون خواندن گزارش بازرس در مجمع عمومي نسبت به ترازنامه سال مالي انجمن اخذ تصميم معتبر نخواهد بود.
5. دادن رهنمود و تصويب سياست های کلي و تعيين خط مشي و برنامه های آتي انجمن.
6.تصويب پيشنهاد نحوه اطلاع رساني به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومي و ساير موارد.
7. بررسي، تصويب يا رد تقاضای متقاضيان عضويت در انجمن که صلاحيت آنان از سوی هيأت مديره تأييد نشده است.
8.تصميم گيری نهايي نسبت به اعتراض کساني که طبق مقررات انضباطي ، تعليق عضويت شده اند، يا عضويت آنان توسط هيئت مديره پذيرفته نشده است.
9.تصويب تفويض اختيار به هيأت مديره در مورد انعقاد پيمانهای دسته جمعي در جهت استيفای حقوق و خواست های قانوني اعضا و غيره.
10.تصويب تشکيل کارگروه های مورد نياز و تأسيس تعاونيها
11.تصميم گيری در خصوص پيوستن به انجمن های صنفي ديگر، به منظور تشکيل کانون مرتبط و يا عضويت در کانون های صنفي مرتبط و يا خارج شدن از آن یا تفویض اختیار به هیات مدیره در این موارد
12.تصويب هزينه ثبت نام و حق عضويت سالانه يا تفويض اختيار به هيأت مديره در اين مورد.
13.تصميم گيری درخصوص انجام يا عدم انجام هر آنچه که برای تحقق اهداف انجمن تشخيص داده شود.
14. مجمع عمومي عادی مي تواند نسبت به کليه امور انجمن به جز آنچه که در صلاحيت مجمع عمومي فوق العاده است تصميم بگيرد.
ماده 12- مجمع عمومي فوق العاده
1-هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه يا انحلال انجمن در صلاحيت مجمع عمومي فوق العاده است.
2-مجمع عمومي فوق العاده با حضور دست کم سه چهارم اعضا تشکيل مي شود. چنانچه بار اول اين نصاب حاصل نشود برای بار دوم با اکثريت مطلق (نصف به اضافه يك) رسميت مي يابد. در هر حال تصميمات آن با اکثريت سه چهارم آرای اعضای حاضر در مجمع معتبر است.
تبصره 1:موارد تغيير اساسنامه بايد در آگهي دعوت به مجمع عمومي فوق العاده درج شود.
تبصره2: انحلال انجمن نياز به رای چهار پنجم اعضای حاضر در مجمع دارد.
تبصره3: در صورت انحلال انجمن مجمع عمومي بايد هيات تصفيه را تعيين کند.
ماده 13: هيأت مدیره
تبصره 1- خدمات هيأت مديره افتخاری است، مگر اينکه مجمع عمومي در اين مورد ترتيب ديگری اتخاذ و به تصويب برساند. ميزان حق الزحمه هيأت مديره بايد به تصويب مجمع عمومي برسد .
تبصره 2- غيبت اعضای هيات مديره در 7 جلسه متوالي، در صورتي که فاصله 7 جلسه کمتر از 3 ماه نباشد يا 10 جلسه متناوب در طول يك سال به عنوان استعفای از مقام هيأت مديره تلقي مي شود و در اين صورت عضو يا اعضای علي البدل به ترتيب تقدم آرا جانشين عضو مستعفي خواهند شد .
تبصره - کليه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئيس هيات مديره يا دبير، ممهور به مهر انجمن و کليه اسناد مالي ، اوراق رسمي بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصويب هيات مديره رسيده باشند با امضاء مشترک رئيس هيات مديره يا دبير و خزانه دار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
7.در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرايط عضويت ، لغو عضويت يا غيبت – با توجه به مفاد تبصره 2 بند 4 ماده 13 - اعضای هيات مديره ، اعضای علي البدل با توجه به تقدم آرا جايگزين عضو يا اعضای مزبور خواهند شد. هيأت مديره مکلف است نتيجه را ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي برساند.
تبصره 1- برای ترميم ترکيب اعضای هيأت مديره - با توجه به مفاد بند7 ماده 13 - انتخابات ترميمي در اولين مجمع عمومي برگزار مي شود.
تبصره 2- در صورتي که اکثريت اعضای اصلي انتخاب شده در مجمع عمومي به هر علتي از ترکيب هيأت مديره بيرون روند ) به عنوان مثال سه نفر در ترکيب پنج نفره يا چهار نفر در ترکيب هفت نفره ( انتخابات هيأت مديره بايد تجديد شود.
8.هيأت مديره موظف است دست کم سه ماه پيش از پايان دوره قانوني، به منظور تجديد انتخابات مقدمات برگزاری مجمع عمومي را فراهم کند.
تبصره – هيأت مديره پس از پايان دوره قانوني ، تا تعيين هيأت مديره جديد، مسئول اداره امور جاری و حفظ کليه دارائيها واموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده 14- وظایف و اختيارات هيأت مدیره :
3.دعوت مجامع عمومي در موعد مقرر.
4. بررسي و تطبيق شرايط متقاضيان عضويت در انجمن.
5.بررسي بودجه و گزارش مالي خزانه دار و ارائه آن به مجمع عمومي.
10. همکاری درجهت تاسيس و تقويت شرکتهای تعاوني و ايجاد امکانات رفاهي برای اعضا.
11. وکالت و نمايندگي انجمن در مراجع قانوني، حقوقي ، قضائي ، دستگاه های دولتي و عمومي درحدود مقررات اين اساسنامه و استخدام وکيل برای طرح و اقامه هر گونه دعوی و شکايت عليه اشخاص حقيقي يا حقوقي و دفاع از هر گونه دعاوی و شکايات مطروحه عليه انجمن.
12. اتخاذ تصميم در مورد انعقاد پيمانهای دسته جمعي با توجه به مفاد بند 9 ماده 11.
13. بررسي وتصويب آيين نامه های داخلي.
14.تهيه گزارش عملکرد هيأت مديره و ارايه آن به مجمع عمومي.
15 تعيين و اعزام نمايندگاني جهت شرکت در مراجع قانوني مرتبط.
16.تشکيل کارگروه های مختلف(در صورت لزوم) از قبيل کارگروه حل اختلاف، کارگروه عضويت، کارگروه تدارکات و پشتيباني، کارگروه امور حقوقي،کارگروه رفاهي و ساير کارگروه ها برای انجام
فعاليت های مربوط به اهداف انجمن با توجه به مفاد بند10 ماده 11.
ماده 15 - وظایف و اختيارات ریيس هيأت مدیره :
مراقبت در حسن جريان امور انجمن و دعوت از اعضای هيأت مديره برای تشکيل جلسات.
3.ابلاغ تصميمات و مصوبات مجامع عمومي و هيأت مديره به دبير و ساير مسئولان انجمن ، برای اجرا و پي گيری آن.
تبصره - قسمتي از وظايف رييس هيات مديره که مربوط به امور اداری است به دبير انجمن واگذار شدني است.
7 - به منظور اداره تشکيلات اجرايي و اجرای مصوبات هيأت مديره "دبيرخانه انجمن" در مرکز اصلي انجمن داير مي شود.
تبصره 1- مسئول مستقيم "دبيرخانه" دبير انجمن است .
تبصره 2-دبيرخانه بنا به پيشنهاد رييس هيأت مديره يا دبير و تصويب هيأت مديره ، مي تواند دارای کارکناني باشد.
ماده 16 – وظایف و اختيارات دبير :
3.تهيه دفاتر انديکاتور و ثبت و صدور نامه ها .
تبصره- کارکنان دبيرخانه در برابر دبير و دبير نيز در برابر رئيس هيأت مديره مسئول هستند.
ماده 17- خزانه دار
1.خزانه دار مسئول امور مالي انجمن است
ماده 18 -وظایف و اختيارات خزانه دار:
تبصره - خزانه دار موظف است هر سال پيش از تشکيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي انجمن را برای ارايه به مجمع عمومي تنظيم و پس از امضای خود و رئيس هيات مديره رونوشت آن را در اختيار بازرس قرار دهد.
ماده 19- بازرس
ماده 20- وظایف و اختيارات بازرس :
تبصره : در صورت درخواست بازرس، رئيس هيات مديره موظف است کليه دفاتر و اسناد مالي انجمن را برای رسيدگي در محل انجمن و برای مدت معين ، در اختيار او بگذارد.
تبصره: بازرس بايد پيش از تاريخ تشکيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي وکليه محاسبات انجمن را رسيدگي و گزارش خود را به دبيرخانه انجمن تسليم کند. همچنين بازرس ملزم است اقدامات خود را حداقل سالي يك بار در مجمع عمومي سالانه به طور کتبي و رسمي گزارش دهد.
ماده21- نامزدهای عضويت در هيأت مديره و بازرس علاوه بر شرايط مندرج در ماده 4 بايد دارای شرايط زير باشند
3.عدم عضويت همزمان در هيات مديره ، بازرسي يا داوری در اصناف سينمايي ديگر.
4.داشتن حداقل 5 سال سابقه عضویت مستمر در انجمن و عکاسی حداقل 10 اثر نمایشی بصری برای نامزدی عضویت در هیئت مدیره ، علاوه بر شرایط فوق برای نامزدی سمت بازرس داشتن حداقل 30 سال سن.
تبصره : در زمان تاسيس و در نخستين سال های تشکيل انجمن ، سابقه عضويتي مي تواند در تشکل های فرهنگي يا صنفي عرصه سينمائي باشد.
ماده 22- هزينه های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمنهای صنفي و کانونهای مربوط توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي از محل همکاری های اعضا و خودياری آنان تامين مي شود. ميزان سهميه قابل پرداخت هر انجمن صنفي پس از تعيين در شورای عالي کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر يك از انجمنهای صنفي و کانونهای مربوط فاقد دارايي باشند هزينه درج آگهي از محل درآمد حاصل از اجرای اين ماده پرداخت خواهد شد.
ماده 23- مسئولان انجمن، مکلفند هر نوع مدارک ، دفاتر و اسناد درخواستي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را برای بررسي در محل انجمن ، در اختيار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي قرار دهند.
ماده 24- انجمن در موارد زیر منحل مي شود:
تبصره1- انحلال انجمن، موجب تضييع حق يا اسقاط تکليف دو طرف قراردادهای منعقده پيشين با انجمن نيست.
تبصره 2- از تاريخ انحلال، اختيارات مسئولان انجمن خاتمه يافته و به نام انجمن حق ادامه فعاليت ندارند. مراتب انحلال و تسويه طبق اساسنامه انجمن انجام و موضوع در يکي از روزنامه های سراسری يا محلي (براساس حوزه فعاليت انجمن ) برای اطلاع همگان درج خواهد شد.
تبصره 3- چنانچه انجمن بنا به تصويب مجمع عمومي فوق العاده منحل شود ، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بين اعضای با سواد ، با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضای هیئت تسویه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه ، به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي اعلام کند.
تبصره 4- چنانچه انجمن براساس رای مراجع قضايي منحل شود و تشکيل مجمع عمومي فوق العاده امکان پذير نباشد ، رييس هيأت مديره و بازرس با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي حداکثر ظرف دو هفته برای تشکيل هيأت تسويه ای از بين اعضای باسابقه و مطلع انجمن اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و
امضای صورتجلسه ، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کنند.
ماده 25 – چنانچه حداکثر دو ماه پس از پايان دوره اعتبار هيأت مديره ، نسبت به تشکيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات هيأت مديره اقدام نشده باشد ، بازرس مي تواند راساً نسبت به تشکيل مجمع عمومي و انجام انتخابات به اعضا اخطار دهد. همچنين يك سوم اعضای انجمن نيز مي توانند در هر زمان نسبت به تشکيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات هيأت مديره و بازرس اقدام کنند و چنانچه ظرف حداکثر شش ماه پس از پايان دوره اعتبار هيأت مديره ، اقدامات مذکور به منظور تشکيل مجمع عمومي صورت نگرفته باشد ، بازرس مکلف است وضعيت انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کند .
ماده 26- هيأت تسويه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگي و راهنمايي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به کليه حسابهای انجمن رسيدگي کرده، فهرست کاملي از کليه دارايي های انجمن اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غير منقول و همچنين صورتي از بدهي های انجمن را تهيه و دارايي انجمن را پس از تسويه کليه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأديه بدهي ها، ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه ای اعلام کند و دارايي های مانده را با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي در اختيار اعضای انجمن قرار دهد.
ماده 27- هر ابهامي در اجرای مقررات اين اساسنامه باشد، نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي قابل اجراست.
ماده 28- هر گونه تغيير در مفاد اساسنامه پس از موافقت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعي قابل اجراست.
ماده 29- اين اساسنامه در 5 فصل و 29 ماده و 128بند و 53 تبصره در تاريخ 15/05/1403 با اکثريت آرا به تصويب مجمع عمومي موسس انجمن صنفی کارگری عکاسان سینما – استان تهران رسيد .
لینک کوتاه : https://irssp.ir/n/27